NAWIGACJA

ZAJĘCIA POZALEKCYJNE ZAJĘCIA KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNE Ośrodek w Owińskach Projekt Edukacyjny Bociany w klasie 2a Projekt Edukacyjny Uniwersytet Młodych Przyrodników Projekt spełniamy marzenia Z wizytą w Muzeum Czekolady Koło teatralne Piłka jednoczy ludzi Koło kulinarne z językiem angielskim Projekt Edukacja przez Szachy w Szkole Rajd pieszy Warsztaty Językowe Angielskie Inspiracje Centrum Zaawansowanych Technologii Projekt edukacyjny Skarby Bałtyku Festiwal Nauki i Sztuki

Zajęcia pozalekcyjne

Warsztaty Językowe

MIASTA ANGLII

Już po raz drugi uczniowie naszej szkoły wyruszyli do Anglii pod opieką biura Hello English Culture Centre oraz naszych nauczycieli. Spędziliśmy razem aż dziewięć wakacyjnych dni na warsztatach językowych i intensywnym zwiedzaniu. Z naszym niezawodnymi kierowcami dotarliśmy do wielu zakątków Anglii,  sporo zobaczyliśmy i usłyszeliśmy - po angielsku - gdyż towarzyszyli nam wyłącznie miejscowi przewodnicy.

Rozpoczęliśmy od nadmorskiego kurortu Brighton, gdzie mieliśmy warsztaty w oceanarium a  kapsułą  British Airways wjechaliśmy na wysokość 162 metrów by podziwiać zróżnicowany nadmorski krajobraz. Także nad morzem zwiedzaliśmy Winchester – średniowieczną stolicę Anglii, z katedrą i zamkiem z  legendarnym stołem Króla Artura. W Portsmouth odwiedziliśmy Muzeum Mary Rose z zachowanym wrakiem XVI wiecznego okrętu wojennego Henryka VIII. Ze strażnikiem parku narodowego przeszliśmy szlakami wybrzeża jurajskiego , podziwiając unikalne klify z triasu, jury i kredy – miejsce wpisane na listę światowego dziedzictwa Unesco, a przy brzegu łowiliśmy morskie żyjątka. Na kamienistych plażach szukaliśmy prastarych skamielin – co bardziej spostrzegawczym dopisało szczęście. W naszych podróżach dotarliśmy do południowej Walii, gdzie zwiedziliśmy drugi co do wielkości zamek w Wielkiej Brytanii, pochodzący z czasów normańskich. Odwiedziliśmy też rzymskifort i łaźnie przeznaczone dla stacjonujących rzymskich wojsk, założone w pierwszym wieku naszej ery.

Z kolei do niedużego i urokliwego Stratford-upon-Avon przyciągnęła nas postać najsłynniejszego dramaturga na świecie Wiliama Szekspira. Mieliśmy okazję odwiedzić jego dom rodzinny, kościół oraz szkołę, do której chodził i gdzie uczyliśmy się  pisania piórem. Na tym jednak nie koniec - w Londyńskim teatrze The Globe obejrzeliśmy nieco unowocześnionąwersjękomedii „Wesołe Kumoszki z Windsoru”. W Londynie zajrzeliśmy także do imponującej  sali koncertowej  Royal Albert Hall i dzięki temu, że trafiliśmy na próbę, mogliśmy ,przekonać się o jej świetnej akustyce. Wielokulturowy Londyn zachwycił nas także koncertami ulicznych artystów, czekających na swoją szansę w świecie muzyki.

Sporą atrakcją dla naszych zmysłów, szczególnie zmysłu smaku, okazała się  znana fabryka czekolady Cadbury w Birmingham. Tam też wysłuchaliśmy pouczającej lekcji o warunkach pracy i życia dzieci i ich rodzin w XIX wieku, w tym między innymi o szczupłych chłopcach zmuszanych do czyszczenia kominów.Podobne wrażenie zrobiły na nas opowieści przewodnik oprowadzającej nas po zamku-więzieniu w Oksfordzie, gdzie najmłodszym więźniem była sześcioletnia dziewczynka.

Nieodłącznym elementem naszego aktywnego zwiedzania okazało się przymierzanie kostiumów z poprzednich epok – świetnie się przy tym bawiliśmy. Oprócz obowiązkowych pamiątek i zdjęć, każdy z nasprzywiózł ze sobą książkę ćwiczeń,  wypełnianą przez nas samych i dotyczącą odwiedzanych miejsc.

Sporo dowiedzieliśmy się o historii, kulturze czy geografii Anglii, ale równie ciekawe były spotkania z naszymi gospodarzami – rodzinami z Oxfordu, u których mieszkaliśmy i z którymi można byłoby zagadać się do późna w nocy, gdyby nie konieczność porannego wstawania.

Sam Londyn zwiedziliśmy tylko w pigułce – specjalnie do stolicy mamy zamiar wybrać się w roku przyszłym. Już na to czekamy !

Przed królewskim Pałacem Buckingham

uczymy się o łukach w architekturze

Port w Portsmouth

Pod Mostem Westchnień w Oksfordzie

uwielbiamy kostiumy - tu z epoki wiktoriańskiej

Więzienie na zamku w Oksfordzie

Wyprawa za kanał La Manche

30 maja 40-sto osobowa grupa gimnazjalistów i siódmoklasistów ze Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów w Baranowie wyruszyła na siedmiodniową eskapadę do Anglii zorganizowaną przy współpracy ze szkołą językową „HELLO” English Culture Centre.

W programie wycieczki nie mogło zabraknąć tak popularnych miejsc jak Opactwo Westminster, diabelski młyn London Eye, magiczne studio filmowe Harry’ego Pottera, tajemnicze Stonehenge czy najsłynniejszy uniwersytet na świecie w Oksfordzie, a w nim m. in. znamienita jadalnia Christ Church College – jedno z miejsc, które na wszystkich robi duże wrażenie. W naszym podróżowaniu każdy mógł doświadczyć czegoś szczególnego dla siebie: wbiegania na wzgórze Białego Konia, śpiewania w słynącej z mistrzowskiej akustyki Jaskini Cox’a, degustacji oryginalnego sera Cheddar, dojrzewającego w tej właśnie jaskini, czy eksperymentowania z bakteriami w Science Museum w Londynie i szukania prastarych skamieniałości. Niektórych z nas zachwyciły „Słoneczniki” Van Gogha, innych pobyt w National Gallery zainspirował do napisania wiersza, znaleźli się tacy, którzy wieszali je na Drzewie Poetów w sąsiedztwie imponującej katedry w Salisbury. Z kolei przechadzka po Starożytnych Rzymskich Łaźniach w Bath sprawiła, że poczuliśmy się jak Rzymianie.

Poza sztuką dotrzymywania kroku naszej przewodniczce, pani Zosi, wyzwaniem dla tak licznej grupy okazało się przechodzenie na przejściu dla pieszych na jednej zmianie londyńskich świateł – z powodzeniem!

W oderwaniu od szkolnej ławki uczestniczyliśmy w intensywnych warsztatach językowych, poznając kulturę i historię Anglii, a zwiedzanie odbywało się tylko w języku angielskim. Połączenie naturalnej ciekawości świata z koniecznością użycia języka obcego, aby porozumieć się z brytyjską rodziną, to udana recepta na przełamanie bariery językowej. Stąd też nie mieliśmy problemów ze zrozumieniem jednego z ostatnich, a zarazem ulubionych przewodników naszej grupy – doktoranta w Oksfordzie, Kanadyjczyka Trevora.

W drodze powrotnej nie próżnowaliśmy ani w autokarze, ani na promie. Powrót nastąpił przez Kanał Angielski (tak Brytyjczycy nazywają kanał La Manche), na pokładzie którego toczyliśmy pojedynek w rozwiązywaniu quizów ze zdobytej przez nas wiedzy. Ukoronowaniem sześciodniowych zmagań językowych było nagrodzenie najlepszych: Wiktora Wachowskiego, Amelii Stachowiak i Mateusza Marcinkowskiego.

Nasza podróż okazała się wartą zapamiętania przygodą, a najlepszym dowodem jest gotowość powrotu uczestników, by zobaczyć i przeżyć jeszcze więcej.

J.Dz.

Zobaczcie najlepsze zdjęcia z naszego albumu:

zwiedzamy łaźnie w Bath zbudowane przez starożytnych Rzymian

słynne na całym świecie Stonehenge

lekcja walki na miecze w średniowiecznym forcie Old Sarum

zbliżamy się do wyjaśnienia jednej z tajemnic jak transportowano kamienne bloki do Stonehenge

słynne Piccadilly Circus w Londynie

lekcja muzealna w National Gallery w Londynie przed obrazem "Lady Jane Grey"

wszyscy chcemy mieć zdjęcie z czerwoną budką telefoniczną

nasi przewodnicy po Oksfordzie pani Zosia i Trevor - doktorant z Oksfordu - przed drzwiami, które inspirowały C.S. Lewisa przy pisaniu "Opowieści z Narnii"

ostatnie warsztaty w Sheldonian Theatre, wypełniamy nasze zeszyty

ul. Wypoczynkowa 93
    Baranowo
    62-081 Przeźmierowo

Dyrektor przyjmuje interesantów w każdy wtorek (dni robocze) w godz. 11.00 - 13.00